2004/01/21

2003 Environmental Scan: Pattern Recognition [OCLC]


2003 Environmental Scan: Pattern Recognition [OCLC]:

"The 2003 OCLC Environmental Scan: Pattern Recognition report was produced for OCLC's worldwide membership to examine the significant issues and trends impacting OCLC, libraries, museums, archives and other allied organizations, both now and in the future. The scan provides a high-level view of the information landscape, intended both to inform and stimulate discussion about future strategic directions. " [via CF&A, PedroF]
Conteúdo do relatório disponível em html e pdf.

Às vezes parece que andamos todos a dizer a mesma coisa: "In other words, the “Aha!” factor is not about technology; it’s about what can be done with the technology." (p.28) É o que tenho tentado passar, ao propôr a integração dos Weblogs ao nível organizacional - aplicações que podem ter dentro de um laboratório de investigação, por exemplo. É preciso começar a discutir estas questões, utilizando-as, descobrindo novas formas, conversando... Alô?... Colegas?...
"Libraries are ideally placed to continue to build relationships and to provide the services that create value to their communities, and which corroborate their role as trusted hubs of community and learning."
- Talvez seja uma abordagem possivel para responder à questão: Qual o papel das bibliotecas na sociedade da informação / conhecimento... Outra pista que retirei após a leitura do documento: reutilização de objectos de informação colocando-os em novos contextos, dando-lhes o tal valor acrescentado. O que quero dizer com isso? Por exemplo, cada vez que um investigador escreve um novo artigo e o torna visível, está a acrescentar valor ao trabalho através da interpretação que fez de outros artigos, livros, experiências, etc (objectos de informação) na área da sua especialidade (novo contexto).
"Perhaps it’s time to coin a new term to use in a seamless computing environment. Rather than “connect” or be “connected,” people will “context” or be “contexted.”In an infosphere that continues to get larger and more diverse, context will be ever more important. (...) the people and institutions that acted as guides to content disappeared into a virtual world and have not been replaced in any meaningful way."

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